Låt inte tankarna styra

Han gillar inte dig. Du är säker. Ändå frågar du om ni ska hitta på något. Förvånansvärt nog verkar han taggad och ni bestämmer er för att grilla. En stund senare ringer han upp igen: han ville inte grilla ändå. Han gillar dig nog inte, precis som du trott. Han har nog hittat nåt roligare, typ en fest.

Låter det bekant? Nästan alla av oss har något som vi är negativa till. Ibland ger vi det en chans, fortfarande med en negativ inställning. Resultat: det var lika dåligt som vi trott.

Jag tror att vi många gånger är fördömande utan anledning, och att det i sin tur svärtar ner det vi dömer ut i förväg. det blir en slags självuppfyllande profetia. Jag tror också att vi kommer att få positiv respons bara vi ändrar inställning.

Exemplet i början är en självupplevd händelse. När det slog mig hur negativ jag varit redan från början valde jag att konfrontera min negativa inställning - jag frågade helt enkelt varför han inte ville grilla. Det visade sig då att han, precis som han sagt, egentligen ville vara inne och chilla. Det slutade med att vi hyrde film och hade en skön chillarkväll.

Ibland lönar det sig att utgå ifrån det bästa.
  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: MYMiC

    Du skriver så sjukt bra saker, Samira :D

    2010-04-27 @ 23:50:08
    URL: http://mymic.blogg.se/
    Postat av: MYMiC

    Ahahaha, klockren kommentar xD

    2010-04-28 @ 00:26:12
    URL: http://mymic.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0