Jag siktar hellre mot välmående

Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna.

Jag stoppar hellre skit i öronen än lyssnar på detta urblåsta ordspråk. Visst, jag förstår poängen. Men enligt egen erfarenhet är det bättre att sätta rimliga mål än omöjliga. Här är ett exempel på varför:

I högstadiet gav jag allt för att få toppbetyg. Jag ville ju komma in på en bra linje. Få en bra utbildning. Bli något. Jag siktade mot stjärnorna.
Resultatet? MVG i 11/16 ämnen, VG i resten. Priset jag betalade var 2 år av prestationsångest och stress, sömnlösa nätter och en vägran att sänka ribban.
Slutet? Linjen jag sökte till krävde 180 poäng - jag hade 295. What a waste.
Men du lärde dig åtminstone något. Ja, att sätta vettiga krav på mig själv. All intryckt fakta däremot är bortglömd sedan länge.

Alltså: sätt vettiga krav på er själva och inse när ribban bör sänkas.




  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: alex

    svar:

    Okej vad trevligt, nice inlägg ! =)

    2010-03-14 @ 23:32:54
    URL: http://stockholmshetaste.blogg.se/
    Postat av: Becca

    Ja verkligen sant inlägg! För höga mål i skolan suger verkligen!



    Man mår bättre av att förverkliga sina drömmar än att halvt misslyckas med dem (bara nå till trädtopparna).



    sv: Jaa anton e ju gryyym på kort! :)

    Haha charlotte kalla. Haha. men alltså ändå det finns typ lite likheter mellan du och henne :D haha ;D

    2010-03-15 @ 00:14:14
    URL: http://rebeccamedcc.webblogg.se/
    Postat av: Andreas

    sv: jo visst så kan jag berätta det :)



    Vettiga mål ftw! "varje minut du är arg så förlorar du 60 sekunder av glädje" bara ett underbart citat jag såg häromdan

    2010-03-15 @ 01:13:45
    Postat av: MYMiC

    Du har alltid så bra saker att säga, Samiris :D

    2010-03-16 @ 12:02:56
    URL: http://mymic.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0