Bygg upp dig själv

Har bestämt mig för att fokusera lite extra på min självkänsla och mitt självförtroende.
Jag tror inte på nån 12-stegsmetod, inte heller att det går i ett kick. Men någonstans ska man börja, så jag gjorde en lista. De som vill kan ju använda den:

* Ta åt dig av komplimanger (detta är nog det jag är sämst på haha)
* Umgås med människor som får dig att må bra
* Ge dig själv små utmaningar - bli stolt när du klarar av dem!
* Träna dig i att bli uppmärksam på dina positiva egenskaper, små som stora
* Ta hjälp av vänner (be dem t.ex. skriva ner dina positiva egenskaper)
* Lär dig att skratta åt dina misslyckanden och se dem som en lärdom till nästa gång ;)
* Lägg märke till sånt du är bra på
* Var mer med Gud (om du tror på honom dvs)
* Gör sånt du är duktig på oftare
* Var som ett barn: tro att du kan!
* Rannsaka din umgängeskrets. Umgås du med personer som egentligen river ner dig? Lever din omgivning kvar med en gammal negativ, begränsande bild av dig - trots att du sedan länge visat att den inte stämmer? Då kan det vara värt att bryta eller trappa ner kontakten med dem. Det lönar sig, även om det är jobbigt i början.

I korthet alltså: uppmärksamma dina positiva egenskaper och färdigheter framför dina negativa! Våga!

Vill också trycka på den kanske viktigaste punkten: Försök gå till botten med varför du har dålig självkänsla / dåligt självförtroende. Ett misslyckande? Har du kanske en gammal negativ bild av dig själv som egentligen inte stämmer? Har något sagts om dig, vad baserades det isåfall på och stämmer det verkligen idag? Vad det än är så är det viktigaste att uppdatera din självbild så att den stämmer överens med den du är idag, oavsett tidigare händelser. Det som är gjort går inte att ändra, men det som ligger framför kan du fortfarande påverka. Det är vem du är nu som räknas.

Slutligen: Gör inte allt på en gång. Sätt upp delmål. Låt det som du inte klarar av direkt ta tid, ge bara inte upp. 
Tips! Berätta om dina delmål för någon som har förtroende för. På så vis kan han eller hon sporra dig när det går trögt och se till att du inte viker dig.


  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: Emeliepemelierumskamrat

    Min lilla sammis! Detta glädjer mitt lilla hjärta att läsa. Du är så bra och du är så fin och så klok. Nu börjar jag ju nästan sakna dig tok!

    Jag är så lycklig över att ni fick den underbara julen tillsammans. Tänk vilket bönesvar! :)

    Det känns som att vi har en del att prata om när vi kommer tillbaka till our room on Götabro!!!

    KRAMSIDAMSI!

    2010-12-26 @ 11:37:38
    Postat av: marielle

    du e så vis ! :) mkt bra skrivet

    2010-12-26 @ 13:53:37
    URL: http://twistedminded.blogg.se/
    Postat av: Marlene

    Hej samira. Mycket bra skrivet! Jag tror att de flesta av oss behöver en bättre självkänsla..

    2010-12-26 @ 17:31:26
    URL: http://marleneragnarsson.blogg.se/
    Postat av: viccy

    hur fint & BRA som helst!!!!jag vet inte varför, men jag känner alltid igen mig i allt du skriver, det får mig att tänka till, att inse och att inspireras!



    JAG SAKNAR DIG OCKSÅ! du är hur bra som helst:)

    2011-01-17 @ 17:04:19
    URL: http://vicence.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0