Befrielse från oväntat håll

Ibland är det lustigt hur viktiga insikter kan komma till en på de mest besynnerliga vis.

Trött av städandet tar jag paus och sätter mig ner med en av brorsans gymnasietidningar.
Rubriken "Är du en mönsterelev?" fångar genast mitt intresse, och med en förväntan om att få mig ett gott skratt slukar jag texten. Men skrattet uteblir. I stället fastnar jag vid två meningar. Tystnar. Tänker. Läser dem igen.
Inser den stora sanningen som ligger i orden. Hisnande. 
Orden jag just läst är precis det jag har kämpat emot så länge. Att jag aldrig har förstått det tidigare?
Så enkelt, men samtidigt så överväldigande befriande. 
Inombords känner jag mig plötsligt lättare, som om något som hållts fångat äntligen släppts ut. Linjer och begränsningar som jag burat in mig själv i försvinner, jag kan flyga.  

Att alltid göra rätt är förmodligen ett av de största misstagen man kan göra.
Om man inte lär sig att göra fel kommer man heller aldrig komma på något originellt.

  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0