Pan pizza

Här kommer receptet till pan pizzan jag gjorde i veckan!

Räcker till 2 mesiga personer eller en med rejäl aptit. Tillagningstid ca 25 minuter. Receptinspiration från Vår kokbok, prisma.


Ingredienser
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl kallt vatten
smör eller margarin

Fyllning varieras efter tycke och smak (och det som finns i kylen)
ca 2 msk tomatpuré
½ liten gullök
majs
körsbärstomater
ost (inte ost som blir "plastig" när den smälter"!)
oregano


Förbered fyllningen som ni har valt. Strimla osten, stek löken, hacka tomaterna.
Gör botten: Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Häll i vattnet och rör ihop till en lätthanterlig deg. Tillsätt en nypa mjöl om den är för kladdig, någon droppe vatten om den är för hård. Ta upp degen och platta eller kavla den så att den blir ca 18 cm i diameter.
Hetta upp fett i stekpanna och lägg i degplattan. Stek på ganska hög värme tills botten fått fin färg (ca 2 min). Vänd!
Sänk värmen till strax under medelvärme. Bred på tomatpuré nästan ut till kanten och lägg på fyllning, ost sist.
Lägg på lock på pannan och grädda tills osten smält och undersidan fått fin färg, ca 4 min.
Voilà!



  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: matilda

    oj shit, såg inte fel ut! ;)

    2010-06-23 @ 23:07:31
    URL: http://apieceofsthlm.blogg.se/
    Postat av: matilda

    åh nu blev jag hungrig haha

    2010-07-27 @ 23:23:19
    URL: http://apieceofsthlm.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0