Lärdomar

Hej igen!

Nu har vi varit här i några dagar, och sakta men säkert börjar vi känna oss alltmer hemmastadda. I början var det svårt att hitta någon slags struktur i vardagen. Vi visste knappt vad vi skulle göra från den ena dagen till den andra, och man fick ta varje dag som den kom (vilket jag i och för sig inte hade så mycket emot – tycker mest det är befriande).

Problemlösning har varit något vi fått träna mycket på. Det mesta har dock gått att lösa med en gnutta finurlighet, och i slutändan har vi kunnat skratta åt det mesta. Dessutom har vi fått säga hej då till vår stolthet, och nu känns det som att man skulle klara av att handskas med nästan allt.

Något som verkligen har varit givande ar besoken hos hemgrupperna, dar vi bjudits pa mat och chai, sittandes på mattor med en skål kol som varme. Langtar dock tills man kommit in i kulturen mer, så man slipper kanna sig helt missanpassad nar man hela tiden måste snegla på indierna for att se hur man t.ex. ater for att inte gora bort sig helt. Som tur ar sa ar indierna gastvanliga och oppna. Helt annars mot oss svenskar som inte tors bjuda hem folk om vardagsrummet rakar vara lite stokigt. Ser verkligen fram emot fler besok, det finns så mycket att lara av Indierna. Framforallt deras synsatt pa moten. De har forstatt att det inte sitter i dyra ljudsystem, program och hogutbildade praster - det viktigaste ar Gud. Jag hoppas och onskar att vi i Sverige skulle ta efter det mer.

Det fascinerande är att genom allt detta får vi lära oss så oerhört mycket. Att förtrösta på Gud har fått en helt ny innebörd, och när man t.o.m. ber för att toaletten ska spola börjar man förstå vad som menas med att leva i ständig bön.  Men häftigast av allt är nog att trots att jag är i ett helt främmande land, där jag inte förstår ett ord av det som sägs (ibland inte ens när de pratar sin engelska), så har jag samma Gud med mig. Och det är nog tur, för jag lär behöva Honom extra mycket här.

Ta hand om er där hemma, hör gärna av er.

Massor av kramar!

  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: Siv

    Låter som att ni börjat bli mer hemmastadda,härligt. Tack för att du hörde av dig när jag började bli lite orolig och skönt att du mår bättre. Hoppas du gjort bort alla magåkommor nu och bara kan njuta av alla erfarenheter som du kommer att möta. Massor m kramar från oss här hemma, vi tänker på dig varje dag, en massa positiva tankar! Kram och ta väl hand om dig :))

    2011-02-23 @ 18:29:57
    URL: http://soflun.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0