Historier innan sängen

Min två veckor långa vistelse hemma hos mamma har äntligen börjat. Och jag njuter av varenda liten sak: mammas kreativa små dekorationer här och var, vår slitna toalett, mina tokiga gojjor, vår lata kisse, lillasysters roliga kommentarer... Allt som är hemma.

Men det allra bästa var nyss. Jag, mamma och lillan låg ihopknövlade alla tre i lillans 90-säng. Vi och gosedjuren (som fick orimligt mycket utrymme i sängen enligt mig, all for love). Mamma har hunnit upprätta en ny rutin under tiden jag som varit borta: hon berättar historier från sin barndom varje kväll. Så börjar hon. Hon berättar  historien om hur familjen fick sin hund. Mormor hade visst missförstått en del om hunden som dom skulle få. Hon var tydligen inte så hemma på det här med hundraser. Så dom fick en stor, fet, hårig kluns till hund som mamma uttrycket det. En livrädd valp i bamseformat. Men han var fin.

Mamma fortsätter och berättar om hur mormor ibland kunde försova sig (det ligger i blodet alltså, ha!). Mormor var städare på max vid E4:an, och allt skulle vara rent och snyggt innan restaurangen öppnade. Så det blev allt bråttom. Smart som mormor var så utnyttjade hon självfallet alla resurser som fanns att tillgå, det vill säga släpade med sig mamma och hennes väninna och hade dom till att hjälpa till. Hon var allt klipsk hon. En kvinna med riktiga nypor kan jag tänka mig.

Som fin avslutning får vi höra om hur mammas 12 år äldre syster Maria lurade över mamma till sin lägenhet med hjälp av lite macka (nu vet jag vem jag brås på när det gäller min lättmutade mage). Prickekorv-macka dessutom, som mamma inte ens tyckte om. Men det hade hon varit för snäll för att påpeka. Maria hade nämligen något viktigt som hon behövde berätta för någon. Sånt som man som tjej inte ska behöva hålla tyst om. Hon hade träffat någon under sitt arbete för Lotta-kåren: det var en trevlig kapten. Han hette Lennart Wennman. Men mamma var inte intresserad av nån kapten Lennart Wennman. Inte ett dugg. Som tur var hade mammas svala intresse ingen betydelse, för historien slutar med att Maria fick sin kapten och gifte sig.

Tänk så mycket man inte visste om sin egen mamma, eller mormor för den delen.
Men nu blir det bums i säng. I morgon ska det göras jordgubbstårta!
  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0