...också självklart

Kan inte ge tips utan att nämna Rädda Barnen.

Har själv jobbat som medlemsvärvare för dem efter att ha blivit månadsgivare, och tycker att det är en bra organisation av flera anledningar (annars skulle jag ju inte bemöda det ett helt inlägg):

- De har 90-konto (klicka för att läsa vad det innebär)
- De arbetar både internationellt och lokalt
- De arbetar både med akutinsatser och förebyggande med långsiktiga mål


Det finns mycket mer jag skulle kunna säga, men det bästa är om ni själva klickar in på deras hemsida: www.rb.se. Där är det bara att välja och vraka utifrån det man är intresserad av att veta mer om. (Aktieägare? Släng ett öga HIT.) Det finns så otroligt många bra projekt som bedrivs, och jag blir alltid lite gladare efter att ha läst om deras arbeten i olika länder.

För även om det är lätt att bli nedslagen av all misär vi dagligen matas med, så bör vi ändå komma ihåg att se vilka möjligheter vi har - att vi faktiskt har det så bra ställt att vi kan ge vidare. Dessutom räcker pengarna många gånger till mer i fattigare länder, så även en ynka hundring kan ge mycket.

Och när man tänker efter: vem skulle inte bli glad över att få ge mat och skolgång till ett barn i stället för att köpa en sladdrig topp på rean som ändå bara hånler åt en - oanvänd - varje gång man öppnar garderobsdörren?

  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: Erik Weee

    Självklart ska jag även skänka till "rädda barnen" :D det tråkiga med sånt här är hur mycket pengar kommer fram? om jag skänker 2000kr...hur mycket går till att hjälpa dom!? :/

    2011-10-08 @ 23:35:05
    Postat av: Samira

    Erik: Rädda barnen har s.k. 90-konto, vilket innebär att max 25 % av intäkterna får gå till administrativa avgifter (såsom löner osv.) Detta kontrolleras av utomstående källor. Rädda barnen ligger i nuläget på ca 10-13% i adm. avg, så det mesta kommer alltså fram. Klicka på "90-konto" i texten för att läsa mer (:

    2011-10-08 @ 23:38:52
    Postat av: E

    Samira: Tack, nu slapp jag läsa mellan raderna :) Vet du vad? du borde styra upp nånting snart ;)

    2011-10-08 @ 23:45:22

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0