Gör dig själv en tjänst

Har ni tänkt på hur mycket det finns som man önskar vore annorlunda?

Vänner som man önskar att man aldrig förlorat kontakten med.
Föräldrar som man vill gräla mindre med.
Skolarbeten som man önskar försvann.
En vän som man vill ska förstå en.
Folk som kunde säga ett vänligt ord.
Saker man vill prova.

Det är så lätt att man stannar där. Man önskar att saker vore annorlunda.
Jag har på senaste tiden insett att om jag vill att saker ska bli annorlunda så måste jag göra så att dom blir det.
Då är det bästa att börja med mig själv. Jag kan inte ändra på någon annan, men jag kan ändra mig själv och hoppas att det får någon effekt. Och oftast får det också det.

Om man vill ha tillbaka en vän får man kanske kontakta personen igen.
Gräl med föräldrar kan oftast undvikas genom att tänka sig in i deras situation och komma ihåg att dom faktiskt vill ens bästa. Sluta slå dövörat till och lyssna - på riktigt - till det dom har att säga.
Prova vända andra kinden till om någon är dryg. Eller konfrontera personen när ni är ensamma och fråga ärligt varför han/hon beter sig så. Ger oftast mer än att käfta tillbaka.
Gör upp ett schema så att du slutar skjuta på skolarbeten. Beta av lite åt gången.
Om du vill höra ett snällt ord - var den som börjar säga det.

För egen del handlar det om saker som att sluta småljuga för mina föräldrar. Vill ha en ärlig och öppen relation. Har slagits av en tanke: om jag dog i morgon, så skulle jag inte vara nöjd med hur lite jag ansträngt mig för att förverkliga min önskan.

Good news. Jag kan förändra allt. Jag börjar idag.
Det kan du med




  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: Ida

    Vad kul att du ska åka till Kenya! :) Några tips jag kan ge dig är att ta med så mycket myggmedel du kan/orkar, det kan inte bli för mycket och det är extremt viktigt att skydda sig mot malaria! Ett annat tips är hand-alco-gel, också extremt viktigt i alla hälsosyften. Ta alltid lite på händerna innan du ska äta något :) Sen är vätskeersättning bra men allt sånt får du veta på apoteket och vaccinationsavdelningen i Sverige, de berättar vad du bör ha i ditt resapotek. En bra bok för kvällarna innan du somnar är ett tips, vi brukar låna sinsemellena alla volontärer! :) Långa byxor är viktigt och sockar ifall du ska på djungelfärd. En långärmad är också bra om du ska vara ute på kvällarna då myggen kommer fram! :)

    Kul att du gillar min blogg, jag har fått så otroligt bra gensvar från många och det kul att kunna hjälpa folk som vill åka som volontärer men kanske inte riktigt vågar! :) Men bra jobbat! Ska du blogga under tiden i Kenya så man får följa din resa? :)

    2009-11-13 @ 13:05:40
    URL: http://idalundin.blogg.se/
    Postat av: Ida

    Jag åt Lariam, en tablett en gång i veckan. Jag vet inte hur det är med malarom? Det är otroligt jobbigt att ta tabletten jag tog, de två kommande nätterna var fyllda med mardrömmar och man får ganska mycket andra biverkningar, men det inget motför att få malaria. Det är många som får malaria och det är väldigt lätt så det är onödigt att fuska! :)

    På kvällarna är det ganska kallt då, närmare 15-17 grader och motför 40-45 grader så är det rätt kallt, men om du tar en tunnstickad långärmad som inte är så kroppstajt så blir det perfekt. Även samma med långbyxor, inte jeans, det är på tok för varmt, jag hade med mig ett par som jag åkte till Ghana men hade aldrig på mig de annars i Ghana!



    Det är nog ganska dyrt att skicka tror jag, men jag hade några kompisar som fick paket hemifrån med tidningar och lite godis bara och jag tror nog inte det var så dyrt. Runt en hundring kanske! Vi skickade vykort, det kostar runt 2kr till Sverige när jag var där men kanske lite mer nu och i Kenya är det säkert ungefär samma :) Ta med saker som de kan ha stor användning av, tänk smart, packa smart. du kan alltid köpa kläder, tandkräm, shampoo och så vidare så lägg inte ner så mycket packning på det om det inte är så jätteviktigt för dig! Ett tips från mig :)

    2009-11-13 @ 20:45:16
    URL: http://idalundin.blogg.se/
    Postat av: sandra

    samira, taaaaaack! tack för att du skriver sånt här, får seriöst min dagliga dos av terapi och vägledning. blev asglad när jag läste det, allt ligger ju hos en själv och man har möjligheten att utforma sitt liv som man själv vill. nu ska jag fanimig slita mig från datorn, äta mitt nybakta bröd och komma igång med matten.



    kram på dig mira.... hör avde när vi kan ses :D

    2009-11-17 @ 18:16:07
    URL: http://pahlm.blogg.se/
    Postat av: rasmus

    sv: tack så mkt! får jag bara fråga, ska du ta vaccinet själv? jobbar du som läkare eller ngt? du verkar väldigt kunnig! :) Tack återigen

    Ha det bra/R

    2009-11-17 @ 23:21:12
    URL: http://raaaas.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0