Fördomar och annat som jag inte har

Ibland slås jag av hur lätt det är att skönmåla sig själv. Att skjuta saker ifrån sig. Fördomar och etiketter? Vadå? Det är då inget jag pysslar med i alla fall. Jag kallar varken någon för neger eller surkärring. Duktig flicka. Nästan så jag känner en gloria stråla ovanför huvudet.

Så börjar man arbeta som medlemsvärvare för rädda barnen. Traskar runt på stan och försöker få människor att stanna upp ifrån jäktet i två minuter. Efter bara några dagar har det redan satt sig: tänket. Målmedvetenheten. Sållandet. "Kostymnisse - för präktig". "Stressad mamma - stressad som sagt". "Utlänning - förstår inte svenska". "Pensionär - vet redan allt".  "Medelålders kvinna - irrationell och ambivalent" (jag får säga det eftersom jag själv är kvinna, och dessutom för att det är sant).

Så i dag sprack allt. Först värvar jag en medelålders kvinna som varken är irrationell eller ambivalent. Sedan värvar jag en utlänning som inte har några som helst problem att hänga med i språket. Men det bästa sparades till sist: en medelålders man kommer fram och nästintill kräver att få gå med innan jag ens hunnit yppa ett ord om verksamheten. Mannen luktar sprit och bär på en systemetkasse, så jag hade mina tvivel. Efter några minuters samtal (och en förvirrad rådfrågning av min teamledare) står det dock klart att mannen faktiskt har alla hemma och är fullt medveten om vad han ber om. "Jag har velat gå med i flera år utan att komma mig för att göra det. Hjärtat vrider sig ju när jag ser alla barn som far illa." Jag fortsätter fråga om han är helt säker, mest för att försöka övertyga mig själv om att det faktiskt finns människor som vill gå med så starkt som systemkassemannen framför mig.

Efter nästan tjugo minuter skiljs vi åt. Mannen med ett gladare hjärta. Och jag med en krossad gloria.
Ibland kommer hjälpen från de mest oväntade håll. Superhjältarna bär förklädnader som fördomar inte ser igenom. Framförallt inte om hjälten är utklädd till en hemlös alkis som helhjärtat vill ge av sina pengar till barn i stället för att fylla fler systemetkassar. 
  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: kristina

    <3

    (det där kändes.)

    2011-06-23 @ 13:23:17
    URL: http://melodyofyou.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0