Kristna på pride

Jag vet inte om det finns kristna som går på pride eller andra konvent för att visa stöd för homosexuella. Troligtvis är det få. Varför? Homosexualitet är ett känsligt ämne, men det blir inte bättre av att vi kristna tiger ihjäl det eller sätter taggarna utåt.
Läste en artikel i Expressen om trakasserier och hatmord på homosexuella. Alla partier i den drabbade kommunen skulle samlas för att diskutera problematiken. Utom det kristna partiet. Det gjorde mig så arg, och besviken. Återigen skämdes jag över att kalla mig kristen. Hur kan man som kristen påstå att man är för jämlikhet och samtidigt blunda för den diskriminering som homosexuella utsätts för? Vad är det för dubbelmoral? I bibeln står det tydligt att du ska "älska din nästa som dig själv" - det inkluderar även homosexuella.
Jag tycker att vi kristna är skyldiga alla homosexuella en offentlig ursäkt för hur vi bettet oss. Vi har varit klumpiga, tjurskalliga och oförstående i många avseenden. Homosexuella ska inte vara rädda för att komma till en kyrka, tvärtom. Vi borde vara dom främsta i ledet för att kämpa emot diskrimineringen.
Så: mer kristna på pride!


  • bloglovin
  • bloglovin
  • Kommentarer
    Postat av: Becca

    BRA inlägg!

    Håller med!



    Det är det där jag har hållit på och tjatat om typ föralltid. Alla är lika mycket värda, oavsett sexuell läggning.



    Diskriminering som diskriminering. Jag tycker inte man kan kalla sig god medborgare om man klankar ner på andra. För visst vill vi alla uppnå ett jämställt samhälle utan diskriminering.



    Så mycket bra inlägg!

    2009-11-02 @ 09:20:40
    URL: http://rebeccamedcc.webblogg.se/
    Postat av: Ulf

    Äsch, kalla dig kristen så mycket du vill, man måste ju inte ta åt sig för etablissemangets skull? :P,

    2009-11-04 @ 17:26:22
    Postat av: samira

    Ulf: ja det är sant :) Känns bara tråkigt att det enda som visas av kristna i media är negativt, så ville uttrycka min egen åsikt och inte nån vinklad.

    2009-11-05 @ 00:30:54
    URL: http://pepparkakssam.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0